گنجینه ی ادب
محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ...
آخرین مطالب
لینک دوستان
وبلاگ دبیر ارجمند اقای محمود کاظمی(دینی وعربی )وبلاگ دوست عزیز آقای کاظمی (نرم افزار موبایل)سوال وپاسخ امتحانات امتحانات هماهگ ونهايي (حتما سري بزنيد) آموزش ریاضی وفیزیک دبیرستان وپیش دانشگاهینمونه سوال تمام دروس دبیرستان وپیش دانشگاهی یک وبلاگ بسیار زیبا(فیلم، صوت ، کتاب و ... )پایگاه احادیث موضوعیآخرین اطلاعات واخبار سازمان سنجشآموزش تمامی دروس دبیرستاناداره کل سنجش وارزشیابی تحصیلیگزینه دو (حتما سری بزنید)سازمان آموزش وپرورش چهارمحالآموزش وپرورش منطقه ی بن مخصوص دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی * حتما سری بزنید* یک وبلاگ بسیار پر محتوا حتما دیدن نماییدمعرفی رشته های دانشگاهی حتماسری بزنیدکتاب های مجازی ودانلود های آن برروی موبایل کد های جاوا گروه رباتیک دفتر مقام معظم رهبریپایگاه اطلاع رسانی دولت یک سایت علمی بسیار ارزشمند از ابتدایی تا دبیرستان( سفارش می کنم دیدن نمایید) همه چیز از همه جا * شهر دانلود ........... استخاره با قرآن- دانلود نرم افزار بزرگترین سایت علمی دانش آموزان (حتما سری بزنید )نمونه سوالات امتحانیپایگاه پنج تن علیهم السلامدوستانهرهروان ولايتوخدايي كه در اين نزديكي استشهر بن - شهر مناخبار دانش آموزي شهرستان بنمهدويتزندگي زيباست اما شهادت زيباتركلامي از قرآنخبربسيج چهارمحال امام زمان (عج).....یک سایت علمی بسیار مفید مخصوص تمام دوره های تحصیلی ******پایگاه مذهبی میقاتیاحسین(ع)
+ نویسنده در پنجشنبه شانزدهم دی 1389 |

 

       زبان شناسی 4 نمره    

  1- علّت اختراع خط چیست ؟     25/0

2- چگونه مي توانيم ثابت كنيم كه كرو لال ها از توانش زباني برخوردارند ؟        5/0

3- كر ولال ها به جاي استفاده از نمود ................ زبان از نمود .......................... استفاده مي كنند .   5/0

4- چرا گوناگونی لهجه ها به یگانگی زبان آسیب نمی رساند ؟  5/0

5- به عقیده ی زبان شناسان خطا و اشتباه در « زبان » رخ می دهد یا در « گفتار » ؟ این خطا ناشی از چیست ؟ 5/0

6- یک دلیل ذکر کنید که چرا می گوییم « خط و نوشتار هیچ بخشی از بخش های اصلی زبان را تشکیل نمی دهد . »5/0

7- راز اصلی ِنیاز ما به آموختن خط چیست ؟    5/0

8- دلیل این که جملات را هنگام نوشتن در ذهن خود تکرار می کنیم چیست ؟   75/0

 

    دستور زبان  8 نمره

1- در جمله ی مقابل « مفعول » را مشخّص نمایید :   دانشجویان به این درس علاقه دارند . (           )  25/0

2- به جمله ی مقابل یک « متمّم قیدی » اضافه کنید : اسب هاي وحشي شتابان مي دويدند .   25/0

3- جاهای خالی را در جمله ی مقابل کامل کنید :        همه ي اهالي محل  اين مرد را دكتر صدا مي زنند    5/0 

                                                                               نهاد               ...............    ........      فعل

4- جمله ی مقابل را مجهول کنید  : مدير دانش آموزان دبيرستان را خواهد شناخت .    5/0

5- افعال مقابل را « منفی » کنید : مي خوردند (             )   فرورفته بود  (                          )    5/0

6- « ساختمان فعل » را در جمله های زیر مشخّص کنید .          5/0

   او هرگز از گناهان آن ها چشم نخواهد پوشید .(         ) خورشید یک ساعت قبل از پشت کوه درآمده است . (     )

7- در افعال مقابل « فعل کمکی » را مشخّص کنید : داشتم مي كاشتم (       ) نوشته است (             )   5/0

8- نهاد جمله ی مقابل را مفعول قرار دهید : همه ي درختان از ريشه كنده شده بودند .   5/0

9- فعل « شكستند » را در یک جمله به صورت « ناگذر » و در جمله ای دیگر به صورت « گذرا » بنویسید .   5/0

10-  دلیل مطابقت یا عدم مطابقت نهاد با شناسه را در جمله های زیر ذکر کنید .     1

          الف ـ گل ها به روي مسافران لبخند مي زد .

           ب ـ ملّت آماده ي مبارزه شده بود .

   11- با توجّه به جمله ی مقابل « ویژگی های فعل » را بنویسید : تمام نامه ها را فردا صبح مي فرستم .    1      

 زمان و نوع آن (             ) معلوم و مجهول (             ) وجه (               ) کاربرد (                )

 12- از فعل « برگشته است » با حفظ شخص صورت های خواسته شده را بنویسید . 1

    ماضی مستمر (         ) مضارع التزامی (      ) بن مضارع (     ) مصدر مرخّم (               )

 13- نمودار درختی جمله ی مقابل را  رسم کنید .   « مرد خيّر تمام فقرا را لباس مي پوشاند .»   1

 

 

نگارش ( 5 نمره )

1- زبان « نامه های اداری » چگونه است ؟        25/0

2- دو « فهرست » نام ببريد.    5/0

3- در چه صورت ، در روش تحقیقِِ « پرس و جو » از پرسش نامه استفاده می کنیم ؟    5/0

4- « طرز بیان » « گونه ی زبان » و « قالب » نوشته ی زیر را مشخّص کنید  .  75/0               

    ـ به به واقعاً چه وصلت فرخنده ای ! تبریک عرض می کنم ، به قول شاعر : باز این چه شورش است

     که در خلق عالم است / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است . سرم را بیخ گوشش گذاشتم

    آهسته گفتم : فتح الله خان دستم به دامنت ، مواظب حرفهایت باش ، آبروی ما را نریز جای این شعر

    این جا نبود.        

      طرز بیان (              )  گونه ی زبان (                   )  قالب (                         )       

5- براي نوشته ی فوق يك نام مناسب انتخاب كنيد و به طور دلخواه براي آن پاياني بنويسيد .        1 

6- دو فایده ی « طرح نوشته » را بنویسید .       1

 7- جمله های زیر را « ویرایش ساختاری » کنید . 1

   ـ سربازان به رهبریّت فرمانده ی خود به روی دشمن آتش گشودند .

   ـ رفتن و برگشتن از نمايشگاه مدّتي زياد طول نكشيد .

املا و بیاموزیم ( 3 نمره )

1-  دست نوشته هايي راكه شبيه خطّ چاپي ِكتاب است ................. مي گويند و آن هايي را كه به خطّ نستعليق

     ريز شبيه اند ............ مي نامند .     5/0

2- اگر کلمه ای اشتباه است درست آن را بنویسید .    5/0

    جزعیّات طرح (         )  قدغن و ممنوع (          ) محتاط و مآل اندیش (        ) عمارت و فرمانروایی (           )

3- تفاوت تشدید میانی و تشدید پایانی را بنویسید .     5/0

4- کدام واژه ها به « مد »  نیاز دارند ؟   بسامد  ـ  پیشامد  ـ  منابع و ماخذ  ـ دلارام  ـ خوش اواز  ـ  همایش  .  5/0

5- اشکالات جمله های زیر را برطرف کنید .  1

    الف ـ يكي از گرامي ترين شب هاي مسلمانان شب ليله القدر است  .

    ب ـ اين نامه توسط استاد مُهر شده بود .

    ج ـ بسياري از افراد در نوشتن املاء با مشكل روبه رو هستند .

    د ـ به چه دليل احساس خود بزرگ بيني مي كند ؟                                                                                                                                                                             

 

1